lördag 10 oktober 2009

Mormorsrutor


Just nu virkar jag mormorsrutor för fullt! De små rutorna är virkade i bomullsgarnet Paris och de stora rutorna i Eskimo. Båda från Garnstudio. Tanken från början var en filt av de små rutorna, men jag tycker garnet känns lite väl tjockt (och dessutom tror jag inte att jag har tålamod nog till ett stort projekt!). Istället får det bli en kudde till hängmattan.


Här har jag virkat ihop de stora rutorna till en varm och go toffel till Hillevi. Toffeln ska nu tovas i maskinen och jag hoppas verkligen att den kommer att passa hennes lilla fot när den är klar! Just nu är den enorm. Tyvärr tog garnet slut och jag kan inte fortsätta på nästa sko förrän på tisdag eftersom garnaffären är stängd måndagar... Thomas mormor virkade de här tofflorna till ALLA! Hemma hade hon alltid ett gäng gästtofflor som vi SKULLE ta på oss när vi kom på besök. Väldigt omtänksamt och rart. Hennes var dock virkade i ett tunnare garn och de var inte tovade.

Imorgon blir det nog en äppelkaka till eftermiddagskaffet (äpplena här tycks ju aldrig ta slut).








9 kommentarer:

Tovepia sa...

Så fine ruter i flotte farger! Det blir til en flott pute! Og tøflene blir kjempeflotte!
her har kuldegradene kommet, så det er i kaldeste laget;)
Ha ei fortsatt fin helg!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Jag har också gjort de där tofflorna och du kan se storleksskillnaden i min blogg, men från att ha gått från gigantisk blev de perfekta!

Snygga färger!!

Innan: http://virkaholic.blogspot.com/2009/09/nya-tofflor.html
Efter: http://virkaholic.blogspot.com/2009/09/jag-ar-sa-glad.html

bakom berget sa...

Vilka fina färger du har valt.Det är så kul,att så många virkar mormorsrutor nu. Jag håller som bäst på med nåt som förhoppningsvis ska bli en pläd.(eller en kudde?) i vitt,beige och svart.Jag blev så nyfiken på dom där tofflorna. Drar hålen ihop sig,när dom blivit tvättade?(Så att inte tårna tittar fram.)Hur stora ska rutorna vara,som man syr ihop?(Dom krymper väl rätt mycket?
Jag ska nog prova att göra såna. Tack för tipset! Kram Åsa.

Anonym sa...

Hei.Så mange fine Bestemorsruter du har heklet Så fine farger.Skal bli kjekt å se når du blir ferdig.Dem tøflene kjempe fine.Håper att de passer efter tøving det gjør dem sikkert.Så flink du er.Ha en riktig fin Søndag Klem fra Bodil

Emilia sa...

Härliga färger! Ska bli spännande att se färdiga kudden och hur toffeln blir efter maskintvätt!

Kajsa sa...

Härliga rutor!

Sofia-Sobeide sa...

Så glada färger :). Jag började också på en filt för en vecka sen och inser nu att det kommer att ta otroligt lång tid innan det blir nån filt av det... Så sköna tofflorna ser ut, hoppas de blir passliga! :)

Anonym sa...

My buԁԁіеs and Ι lovе these е сіgs

Mу webpage: green smoke e cig

Anonym sa...

Prices of this variety of surgery will operate from $a hundred and fifty
and up. 1 such herb is the Dermisil, a sort of topical treatment.


Also visit my web blog :: dermatend reviews