måndag 12 oktober 2009

Så trist...

Hur trist som helst! Alla mina pelargoner jag haft på altanen har jag fått slänga! Jag tog in de i god tid innan frosten kom och de var väl inte riktigt ok då, bladen var vissna och jag plockade bort mycket skräp på dem. Ja, ja, de tar väl sig tänkte jag... Bara de kommer in så... Men ack, där hade jag fel. Jag har länge gått och plockat bort gula blad och för några dagar sedan upptäckte jag att stammen på plantan blir brun och vissnar. Nu har jag kollat upp detta och det är alltså en svamp som angriper rötterna och blomman dör. "Black leg" kallas det, man kan ta sticklingar på plantorna, men det är ingen garanti att det lyckas. Nu har jag kastat alla mina vackra blommor!

Så här ser det allstå ut. Stammen blir brun och ruttnar. De här pelargonerna har jag haft i balkonglådor och i kärl på altanen. Tolv plantor sammanlagt och två olika sorter. De har säkert haft svampen redan när jag köpte dem. De har ju varit planterade i olika krukor och alla är köpta på samma ställe.

Mina finaste pelargoner är kvar och jag hoppas verkligen inte att de har blivit smittade. De här fina lådorna fyndade Thomas på Coop i somras när det var rea. Gissa om jag blev glad!



Perfekta att övervintra sticklingar i...







7 kommentarer:

Hulda sa...

Vad trisst med dina blommor :-(

Mina namnband har jag ebställt från: www.minanamnband.se

Tog lite tid att få dem, men jag är nöjd med resultatet :-D

Anna sa...

Synd om dina fina pelargoner, och nu vet jag vad som drabbat mina...

Anna

Anonym sa...

Hei.Trist med blomstene dine.Ja slik kan der gå.Mine kjeramikk påtter med blomster som jeg har ut om Sommeren er nå sett inn ned i kjelleren.Hær ær vinteren nesten kommet med haggel i dag..Huf huf...Ha en riktig fin Mandagskveld.Klem fra Bodil...

Sunna sa...

usch vad tråkigt, hoppas du hittar nya sen i vår

Evas Passion sa...

Vad trakigt!!!!Jag maste kolla mina ocksa.........kylan kommer dessa dagar!!!Igar blaste det for fullt.

Lobben sa...

Hej. vad tråkigt med dina blommor. du får skynda dig hem till mig och plocka sticklingar, så du har till nästa år.

Claramaja sa...

Oj det var inte roligt, förra året fick jag oxå slänga några som såg ut så.....har mina sticklingar tagit sig? Kram Camilla