tisdag 7 juli 2009

Skuggplatsen

För några år sedan grävde vi upp den torra gräsmattan som absolut inte fick någon sol. Den lilla hörnan var bara jobbig när vi skulle klippa gräset, vi fick nämligen bära upp gräsklipparen på den lilla plätten. Vi bestämde oss då för att bara plantera skuggväxter och sätta dit lite vatten. Nu har det växt sig frodigt och vi är supernöjda med vår lilla skugghörna.
Här slingrar sig murrevan försiktigt fram mellan Humlen.

Hä trivs hostorna och till hösten är det nog dax att dela dom lite. I botten har jag planterat penningblad för att slippa rensa ogräs. På andra sidan av staket har vi en liten uteplats i skuggan för varma sommardagar.


Här är vårt lilla vattenkar. Ett gammalt tvättfat i koppar som vi hittade i skjulet när vi övertog huset. Som prydnad flyttade den lilla koppargrodan in och det porlar härligt i karet.


Just nu letar jag efter en äldre vädersliten stol som jag ska placera intill vattnet.
Nästa gång ska jag visa min underbara honungsros som sprider sin ljuvliga doft över altanen.
Hej så länge!!!


4 kommentarer:

Häxan Sytant sa...

Ja, det du just visade är väl ungefär lika stor yta som hela våran trädgård! :-)
Jag tror att du snart får komma och hjälpa till med vad som kan planteras på vår väldigt fyrkantiga och kala gräsplätt. Jag får mest ångest när jag ser allt man kan välja på. Vad passar var och hur sköter man om det?
Jag får lite smått panik!!!

Veronica Tingvall sa...

Åh vad fint! Jag älskar den lilla grodan.
Kram/Veronica

Tovepia sa...

Ååå så trivelig og vakkert!! Det er viktig å finne planter som liker seg i sol eller skygge, og det har du tydeligvis fått til;) Ha en fin kveld videre og klem fra meg!

Viktoria sa...

Så vackert!
Fantasin far iväg med mig!
Jag vill också ha en trädgård!
Men hur gör man:-)
Jag är jätteglad över min lilla rabatt:-)
I en trädgård ska det finnas någon form av vatten tycker jag.
Det ger en oerhörd härlig känsla!
Spännande att se honungsrosen!